Auto importeren? Met deze kosten krijg je te maken
Een auto importeren. Wat kost dat nou eigenlijk? En is het met al die kosten nog steeds een goed idee om die auto uit Duitsland of België te halen? Meestal wel. Hieronder volgt een helder overzicht van alle kosten waarmee je te maken krijgt.
Aankoopkeuring (optioneel)
Wil je zeker weten dat je een technisch goede auto koopt? Auto’s met een teruggedraaide teller, een schadeverleden of verborgen gebreken zijn nog steeds aan de orde van de dag. Wil je geen nare verrassingen achteraf? Laat je auto dan vooraf keuren. Wij regelen dat graag voor je.
Die aankoopkeuring voeren we uit voordat jij de auto koopt. Dat doen we altijd op locatie. Want als je de auto eenmaal hebt gekocht, is het onheil al geschied. Dat kun je maar beter voor zijn. De kosten zijn afhankelijk van de locatie van de auto. Informeer gerust naar de specifieke kosten voor jouw auto.
Rest-bpm
In de meeste gevallen is de rest-bpm (na de aanschafprijs) de grootste bijkomende kostenpost. Maar ondanks dat kom je bijna altijd toch goedkoper uit dan bij een vergelijkbare occasion in Nederland.
In landen zoals Duitsland en België kennen ze geen bpm. Daarom zijn de auto’s daar zoveel goedkoper dan in Nederland. Haal je zo’n auto naar Nederland, dan wil de belastingdienst graag een deel van die oorspronkelijke bpm zien. Dat wordt de rest-bpm genoemd.
De hoogte van de rest-bpm is voor een groot deel afhankelijk van de leeftijd en de CO2-uitstoot van de auto. Er zijn 3 manieren om de hoogte van de rest-bpm te berekenen: aan de hand van de koerslijst, de afschrijvingstabel, of via een tegenbewijs.
Die laatste houdt in dat je de auto laat taxeren, om aan te tonen dat de auto minder waard is. Dit is bijvoorbeeld bij auto’s met schade het geval. Het mooie is dat je zelf mag kiezen welke methode je gebruikt. Je mag dus eerst kijken welke methode de laagste uitkomst geeft, en die gebruiken.
Let op met CO2-uitstoot in advertentie
Dit is een gevaarlijk punt. Je zult niet de eerste zijn die er na de aanschaf achterkomt dat de rest-bpm ineens een paar duizend euro hoger ligt.
Zoals gezegd wordt de hoogte van de rest-bpm deels bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot. Hoe vervuilender een auto is, hoe meer je betaalt.
Nu is het gevaar dat in veel Duitse autoadvertenties een verkeerde CO2-uitstoot vermeld staat. En die is bijna altijd lager dan de werkelijke uitstoot. Bereken je op basis van deze uitstoot de rest-bpm, dan kom je in Nederland voor een nare verrassing te staan.
Eenmaal bij het RDW-keuringsstation, komt de juiste CO2-uitstoot naar voren. Helaas kun je niet meer terug. Want je hebt de auto al gekocht en naar Nederland gehaald. De enige optie is om de extra kosten te accepteren.
Geen gedoe met CO2-uitstoot en rest-bpm? Laat het door ons uitzoeken. Dan ben je verzekerd van de laagst mogelijke rest-bpm. Bel of app ons voor meer info.
Transportkosten
Het is goed om vooraf te kijken waar je droomwagen te koop staat. Staat de occasion in Düsseldorf of Berlijn? Dat scheelt ruim 400 km met elkaar. Uitgaande van € 0,75 per kilometer gaat dat om een verschil van € 300 euro. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar het is wel fijn om dat vooraf te weten.
Goed om te weten: Tijdens het transport is je auto all-risk verzekerd. Eenmaal aangekomen in Nederland, wordt je auto gestald in onze beveiligde en verzekerde opslag.
Je kunt ook heel makkelijk besparen (afhankelijk van de afstand) op de transportkosten door de auto zelf op te halen. Dat is misschien nog wel leuker ook. Het kost je alleen tijd, brandstof en tijdelijke kentekenplaten.
Invoering RDW & kentekenplaten
Eenmaal in Nederland is het tijd om langs de RDW te gaan. De auto digitaal invoeren is vaak ook mogelijk. De RDW zorgt ervoor dat de auto opgenomen wordt in de database van de RDW. Wanneer dat gebeurd is krijgt de auto ook zijn kenteken.
Vanaf dat moment is het wachten op de post. De RDW laat je per brief weten wat het kenteken van je auto is. Zodra je de brief hebt ontvangen kun je de kentekenplaten bestellen en ben je bijna klaar voor de eerste rit in je nieuwe auto.
Bij Auto Import Coach monteren we standaard luxe kentekenplaten. Dat ziet er wel zo netjes uit.
Geen zin in gedoe?
Bij het importeren van een auto komt meer kijken dan je denkt. Niet alleen op het gebied van kosten, maar ook als het gaat om de technische staat van de auto, en het afwikkelen van de administratie.
Geen zin in al die extra werkzaamheden en zeker weten dat je de laagst mogelijke prijs betaalt? Laat je auto door ons importeren. Voor € 549,- inclusief btw regelen we het volgende voor je:
- Inschrijving kentekenregister RDW
- Tenaamstelling
- Berekening laagste rest-bpm
- Verzekerde stalling
- luxe kentekenplaten
Optioneel verzorgen we ook:
- Aankoopkeuring op locatie
- Transport naar Nederland
- Inbouw of montage van extra’s
- Reiniging van in- en exterieur
- Onderhoudsbeurt volgens schema
Interesse of zit je met vragen? Bel of app ons vandaag nog.
Weet ik vooraf precies hoeveel de auto gaat kosten?
Ja, we rekenen precies voor je uit wat de auto kost wanneer hij op kenteken bij je voor de deur staat. Geen verrassingen achteraf.
Zijn de kosten voor een auto uit Duitsland of België verschillend?
Nee, de kosten zijn voor beide landen hetzelfde. Alleen de transportkosten variëren. Hoe dichterbij de auto staat, hoe lager de kosten.
Wat zijn de kosten bij het importeren van een elektrische auto?
Voor een elektrische auto betaal je geen rest-bpm. Verder zijn de kosten gelijk. Op nieuwe elektrische auto wordt in Nederland ook geen bpm geheven. Dus wanneer je er eentje importeert, hoef je daar niets voor te betalen. Wel moet je nog steeds de bpm-aangifte doen, die vervolgens op € 0 uitkomt.
Meer tips? Bekijk onze blogs hieronder
Zo importeer je zelf een auto uit Duitsland
Zo importeer je zelf een auto uit DuitslandHeb je een Duitse occasion op het oog? Dan heb je twee opties. De auto laten importeren of zelf importeren. In dit artikel leren we je hoe je zelf een auto uit Duitsland importeert. Inclusief handige tips die een grote...
Auto kopen in Duitsland? 12 tips voor de perfecte occasion
Auto kopen in Duitsland? 12 tips voor de perfecte occasionEen auto kopen in Duitsland is een heel avontuur. Waar moet je rekening mee houden om dure fouten te voorkomen? We hebben de 12 belangrijkste tips uit de praktijk voor je verzameld. Deze helpen je om de...
Wat is een Jahreswagen en wat zijn de voordelen voor jou?
Wat is een Jahreswagen en wat zijn de voordelen voor jou?Wanneer je op zoek bent naar een auto in Duitsland, kom je de term Jahreswagen regelmatig tegen. Maar wat is het en wat heb jij nou aan zo’n auto? Je leest het hier. Wat is een Jahreswagen? Een Jahreswagen is...
Vanaf 30 april recyclingbijdrage bij import van auto’s en campers
Vanaf 30 april recyclingbijdrage bij import van auto's en campersBij nieuwe auto’s is het al gebruikelijk om een recyclingbijdrage te betalen. Vanaf 30 april 2021 geldt dit ook voor auto’s en campers die geïmporteerd worden. Het gaat om een bedrag van 30 euro...
Zelf een camper importeren. Hoe doe je dat? Zo!
Zelf een camper importeren. Hoe doe je dat? Zo!Wil je geen camper laten importeren, maar zelf aan de slag? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. In dit artikel lees je precies hoe je dat doet. Zo importeer je succesvol je eigen camper uit Duitsland (of...
Neem contact op voor Gratis advies
Wil je liever gelijk in contact komen? Bel of app ons dan!
Contact met ons
Openingstijden
Maandag- zondag: op afspraak
Bedrijfsgegevens
BTWnr. NL001948043B48
Locatie
Ondernemersweg 5a
7541PK Holten
© Copyright by Gavoorgroei, business support | 2020 | Algemene voorwaarden