Rest-bpm berekenen? Dit zijn de 3 manieren

geimporteerde volvo xc90

Auto’s in Nederland worden extra zwaar belast. Naast de btw, betaal je ook nog bpm. Als je een auto importeert, moet je een deel van die bpm alsnog betalen. Maar hoe bereken je de hoogte van die rest-bpm? En hoe betaal je het minste? In dit artikel lees je welke 3 manieren er zijn en wanneer welke manier het meest voordelig is. 

BPM. Hoe zat het ook alweer?

In Nederland betalen we verschillende vormen van belasting. Zo betalen we voor de meeste producten en diensten een btw-tarief van 9 of 21%. Voor sommige producten betalen we een extra belasting. Die extra belasting is eigenlijk bedoeld om het aantal verkopen te verminderen. Denk aan accijns op brandstof, alcohol en tabak. 

Voor auto’s bestaat er ook zo’n extra belasting: de bpm. Bpm staat voor Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen. De hoogte van de bpm verschilt per auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm. Op auto’s zonder CO2-uitstoot (elektrische auto’s) zit geen bpm.

Enkele voorbeelden

We hebben voor een paar uiteenlopende auto’s het bpm-bedrag even opgezocht. 

Toyota Aygo

Vanafprijs: € 13.595

Waarvan bpm: € 1.958

Volkswagen Tiguan

Vanafprijs: € 38.990

Waarvan bpm: € 6.050

BMW 320i

Vanafprijs: € 50.813

Waarvan bpm: € 6.182

Mercedes-Benz E300

Vanafprijs: € 70.810

Waarvan bpm: € 9.494

Range Rover SVAutobiography 5.0 V8

Vanafprijs: € 270.196

Waarvan bpm: € 84.878

Zoals je ziet kan het bpm-bedrag flink oplopen. En hoe hoger de bpm, hoe hoger de besparing bij de import.

Bereken de laagste rest-bpm

Wanneer je een auto uit het buitenland haalt, is daar nog geen bpm over betaald. Want in landen als Duitsland en België kennen ze geen bpm. Daarom mag je bij het invoeren alsnog een deel van die bpm betalen. Niet het volledige bedrag, maar een deel daarvan. Om de hoogte te bepalen zijn een paar zaken belangrijk:

  • De hoogte van de bpm wanneer de auto in Nederland zou worden aangeschaft
  • De leeftijd van de auto
  • De huidige staat van de auto

Zoals gezegd zijn er 3 manieren om de rest-bpm te berekenen: via de afschrijvingstabel, via de koerslijst of via een tegenbewijs (taxatie). We gaan ze nu één voor één bij langs en vertellen je hoe je tot de laagste rest-bpm komt. 

Manier 1: de afschrijvingstabel

De afschrijvingstabel (forfaitaire tabel) is een rekenmethode van de Belastingdienst zelf. Hoe ouder je auto is, hoe hoger de korting is die je krijgt op de oorspronkelijke bpm. 

Voorbeeld: je koopt een BMW 530i van 18 maanden oud. Op een splinternieuw exemplaar in Nederland zit een bpm van 6.578 euro. Kijk je in de afschrijvingstabel, dan zie je dat je een korting van 42% op de oorspronkelijk bpm krijgt wanneer de auto 18 maanden oud is. 

42% van 6.578 = 2.762,76. 

6.578 – 2.762,76 = 3.815,24 euro aan rest-bpm.

Goed om te weten: de afschrijvingstabel kijkt niet naar de specifieke auto, maar gebruikt een algemene rekenmodel. Alle auto’s worden dus op dezelfde manier behandeld.

Manier 2: de koerslijst

In tegenstelling tot de afschrijvingstabel, wordt bij de koerslijst wel gekeken naar de specifieke auto. De ene auto daalt nu eenmaal sneller in waarde dan de ander. Deze manier kan bijvoorbeeld interessant zijn voor auto’s die in Nederland niet populair zijn.

Er zijn een aantal koerslijsten die door de Belastingdienst geaccepteerd worden. Bijvoorbeeld die van Autotelex, X-ray en van de ANWB.

Het werkt zo: de oorspronkelijke cataloguswaarde van je auto was 80.000 euro. Volgens de koerslijst is je auto nu nog 40.000 euro waard. Dat is een daling van 50%. Dat betekent dat je 50% korting krijgt op de oorspronkelijke bpm. 

Manier 3: met een tegenbewijs

De laatste manier is door middel van een tegenbewijs. Dit is vooral interessant bij auto’s met schade. Deze optie is misschien wel interessanter dan je denkt. Want je auto hoeft echt niet helemaal in elkaar te zitten. Overmatige steenslag of een lelijke schaafplek op de bumper kunnen al genoeg zijn voor een flinke waardedaling. 

Om van deze manier gebruik te kunnen maken, moet je je auto laten taxeren. De taxateur beoordeelt dan wat je auto op dit moment nog waard is. Vervolgens maak je dezelfde berekening als bij de koerslijst. Ligt de huidige waarde 60% onder de oorspronkelijke cataloguswaarde? Dan trek je dus 60% van de oorspronkelijke bpm af om tot de rest-bpm te komen.

Hou wel rekening met de kosten van de taxatie. Reken op een paar honderd euro. Maar die verdien je meestal dubbel en dwars terug. 

Belangrijk: wacht met het herstellen van je auto tot de Belastingdienst aangeeft dat je mag betalen. Je kunt een oproep krijgen om je auto te laten controleren. Er wordt dan gekeken of de taxatie overeenkomt met de daadwerkelijke schade. 

Is dit niet het geval, dan betaal je alsnog de volledige rest-bpm. Ook als je de auto al hebt laten herstellen. 

Zelf doen of laten doen?

Wil je een auto in Duitsland kopen? Dan heb je twee opties. De auto door ons laten importeren, of zelf aan de slag.

Ga je zelf aan de slag? Lees dan ons stappenplan Zo importeer je zelf een auto uit Duitsland.

Veelgestelde vragen over bpm

Op welk moment moet ik de aangifte rest-bpm doen?

Dit doe je voor of na de invoering van de auto bij de RDW. Ben je nog niet bij de RDW geweest? Dan doe je de aangifte op papier. Ben je al wel bij de RDW geweest, dan doe je de aangifte digitaal. 

Hoe doe ik aangifte voor de rest-bpm?

Door een formulier van de Belastingdienst in te vullen. Dit kan op twee manieren: digitaal of op papier. Wil je dit digitaal doen, dan moet je eerst met de auto langs de RDW. Ben je nog niet bij de RDW geweest, dan kun je de aangifte op papier doen.

Aan wie betaal ik de rest-bpm?

Die betaal je rechtstreeks aan de Belastingdienst.

Wat is bpm?

Bpm is een extra belasting die wordt geheven op onder andere auto’s. Bpm is de afkorting van Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen. De bpm is inbegrepen in de prijzen van nieuwe auto’s.

Wat is rest-bpm?

Wanneer je een auto importeert, is daar nog geen bpm voor betaald. Bij het invoeren van de auto moet je alsnog een deel van de oorspronkelijke bpm betalen. Dit wordt rest-bpm genoemd.

Meer tips? Bekijk onze blogs hieronder

Zo importeer je zelf een auto uit Duitsland

Zo importeer je zelf een auto uit Duitsland

Zo importeer je zelf een auto uit DuitslandHeb je een Duitse occasion op het oog? Dan heb je twee opties. De auto laten importeren of zelf importeren. In dit artikel leren we je hoe je zelf een auto uit Duitsland importeert. Inclusief handige tips die een grote...

Zelf een camper importeren. Hoe doe je dat? Zo!

Zelf een camper importeren. Hoe doe je dat? Zo!

Zelf een camper importeren. Hoe doe je dat? Zo!Wil je geen camper laten importeren, maar zelf aan de slag? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. In dit artikel lees je precies hoe je dat doet. Zo importeer je succesvol je eigen camper uit Duitsland (of...

Neem contact op voor Gratis advies

Wil je liever gelijk in contact komen? Bel of app ons dan!

Contact met ons

Openingstijden

Maandag- zondag: op afspraak

Bedrijfsgegevens

Kvk:        62201964
BTWnr.  NL001948043B48

Locatie

Geograaf 36
6921 EW Duiven

Direct contact via Whatsapp