Tijdelijk kenteken voor je import auto uit Duitsland? Dit zijn je opties
Stel je voor: je rijdt nietsvermoedend met je geïmporteerde auto of camper de grens over naar Nederland. Je komt net van de Duitse verkoper waar je je nieuwe auto/camper hebt gekocht.
Omdat de auto of camper geen kentekenplaten meer had, heeft de verkoper zelfs een tijdelijk kenteken voor je geregeld! Je rijdt de zon tegemoet en krijgt die glimlach niet meer van je gezicht. Totdat je in Nederland aan de kant wordt gezet door de politie.
De agent mompelt iets over je tijdelijke kenteken en schrijft een boete uit van 225 euro. Oh, en daar komt nog een aanslag van de Belastingdienst bij ter hoogte van 50% van de door de Belastingdienst berekende rest-bpm. Pijnlijk. Het Kurzzeitkennzeichen blijkt niet toegestaan te zijn in Nederland.
“Waarom wist ik dit niet?”
Gelukkig is bovenstaande een uitzondering. Als particulier krijg je vaak alleen een waarschuwing omdat je niet van alle (buitenlandse) wetgeving op de hoogte kan zijn, maar helaas kan het gebeuren dat je een boete en een naheffing van in totaal duizenden euro’s opgelegd krijgt. En dat met een kenteken die de Duitse verkoper je heeft aangeraden.
Hoe zit dat nou? Waarom biedt een Duitse verkoper dit tijdelijke kenteken dan aan? En wat is het alternatief?
Je kunt ervoor kiezen om je Duitse auto of camper naar Nederland te laten transporteren. Alleen, dat is natuurlijk minder leuk dan zelf rijden en ook een stuk kostbaarder.
Maar omdat veel landen om ons heen (waaronder Duitsland) een ander kentekensysteem kennen dan wij, komt het vaak voor dat je nieuwe auto bij de koop helemaal geen kentekenplaten meer heeft.
En wanneer je zelf gaat rijden heeft je auto wel een kenteken nodig. De oplossing in Duitsland ligt dan in een tijdelijk kenteken. Je hebt dan de keuze tussen het Kurzzeitkennzeichen en het Zollkennzeichen.
Kurzzeitkennzeichen (met geel vlak en maximaal 5 dagen geldig)
Dit kenteken is in Duitsland bedoeld om afgemelde auto’s zonder geldig kenteken toch een mogelijkheid te bieden om te kunnen rijden. Het is ook maar maximaal vijf dagen geldig en komt altijd met een WA-verzekering.
Dit kenteken is te herkennen aan een geel vlak met daarin de uiterste gebruiksdatum en wordt het vaakst gebruikt om de auto of camper naar huis te rijden.
Dit kenteken wordt in de praktijk vaak gebruikt en gaat het ook vaak goed. Zeker voor particulieren wordt er vaak niet direct een boete gegeven, maar eerst een waarschuwing. Mocht je een chagrijnige agent treffen of een streber: de kosten voor de boete bedragen 225 euro.
Maar wanneer je staande gehouden wordt, riskeer je daarnaast ook een boete ter hoogte van 50% van de rest-BPM. Dus in plaats van 10.000 euro bpm, ben je dan 15.000 euro bpm kwijt.
Zollkennzeichen (met rood vlak vanaf 30 dagen)
En dan hebben we nog het Zollkennzeichen, te herkennen aan een rood vlak aan de rechterkant met ook hierin de uiterste gebruiksdatum vermeld. Met dit kenteken mag je wél in Nederland rijden en kost in Duitsland 300 tot 400 euro met WA-verzekering.
Maar let op: om in Nederland te mogen rijden met dit kenteken moet je bij de Belastingdienst een tijdelijke vrijstelling van de BPM aanvragen. Je mag dan maximaal veertien dagen met het kenteken in Nederland rijden.
Je kan deze vrijstelling online aanvragen via de Belastingdienst. Doe dit wel voordat je gaat rijden, anders ben je alsnog in overtreding.
Bij zowel het Kurzzeitkennzeichen als het Zollkennzeichen, moet bij de aanvraag een geldige HauptUntersuchung (in de volksmond TÜV genoemd) voor apk plichtige voertuigen aanwezig te zijn.
Let dus goed op dat je bij de deal een geldige HU/AU gezien hebt of dat deze vernieuwd wordt. Voor hele nieuwe auto’s/campers welke nog niet apk plichtig zijn is dit niet nodig.
Dus wil je geen risico lopen, ga dan voor het Zollkennzeichen in combinatie met de tijdelijke vrijstelling. Of laat je auto naar Nederland transporteren. Dan weet je ook zeker dat deze goed verzekerd is tijdens de reis.
Waarom mag je niet met een buitenlands kenteken in Nederland rijden?
Je mag als Nederlander niet met een buitenlands kenteken rijden. Niet omdat het kenteken zelf niet geldig is, maar omdat de Belastingdienst vindt dat je op dat moment belasting (de bpm) aan het ontduiken bent. En dit geldt dus voor alle buitenlandse kentekens.
Uitzonderingen hierop zijn huurauto’s en bijvoorbeeld een auto van de zaak van je buitenlandse werkgever.Een andere uitzondering hierop is een Ausfuhrkennzeichen/Zollkennzeichen. Voor dit kenteken kan een tijdelijke vrijstelling worden aangevraagd bij de Belastingdienst van maximaal twee weken.
Wil je geld besparen, of heb je al een Kurzzeitkennzeichen gekocht? Dan hoef je die niet direct weg te gooien. De enige goede manier om een Duitse auto rijdend naar Nederland te brengen met een Kurzzeitkennzeichen is door het Kurzzeitkennzeichen op de grens te verwisselen met een in Nederland geldig kenteken.
Dit kunnen bijvoorbeeld groene kentekenplaten zijn van een autobedrijf of een eendagskenteken van de RDW. Alleen is het probleem met een Nederlands eendagskenteken dat deze alleen geldig is op de dag van de keuring.
En dat laatste kan voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld wanneer je in de file komt te staan, en te laat komt voor je afspraak bij de RDW. Dan moet je helaas een nieuwe afspraak maken.
Het Nederlandse eendagskenteken
Wanneer je zelf een auto importeert, moet je als particulier altijd met de auto of camper langs de RDW voor een keuring. Omdat je nog geen kenteken hebt voordat je naar de RDW gaat, kun je online een eendagskentekenbewijs aanvragen.
Dit kenteken is echter alleen geldig op de dag van de keuring. Je moet daarnaast ook een verzekering op basis van het chassisnummer regelen bij je verzekeraar. Je mag de kentekenplaten zelf maken van bijvoorbeeld karton. Aanvragen doe je via de website van de RDW.
Op huurbasis
Veel campers die worden gekocht komen vaak direct uit de verhuur. Je kan, wanneer een camper nog aangemeld is, overleggen met de verkoper of je de camper op basis van een huurcontract naar Nederland kan rijden.
Dit bespaart een hoop gedoe met tijdelijke kentekens, je bent volledig gedekt op de verzekering van de verhuurder en je kan bij de Nederlandse grens gewoon doorrijden zonder dat je je zorgen hoeft te maken.
Verzekeren
Wanneer je een tijdelijk Duits kenteken koopt kan je hier alleen een WA-verzekering bij afsluiten. Iets dat wel erg beperkt is voor je nieuwe auto of camper. Het liefst heb je de auto of camper Allrisk verzekert voor het geval er iets gebeurt onderweg.
Maar hoe ga je dit regelen? De meeste verzekeraars geven alleen een verzekering af voor voertuigen met een Nederlands kenteken.
Gelukkig zijn er ook verzekeraars die een tijdelijke allrisk verzekering aanbieden op basis van het chassisnummer. Je kan dit het beste even navragen bij je verzekeraar. Wel zo’n veilig gevoel.
In de praktijk
Hierboven hebben we je alle regels uitgelegd over de verschillende tijdelijke Duitse kentekens. Het Kurzzeitkennzeichen is officieel niet toegestaan in Nederland. Toch wordt dit kenteken in de praktijk het meest gebruikt.
Simpelweg omdat de voordelen voor de meeste mensen opwegen tegen de risico’s. De kans dat je daadwerkelijk aan de kant wordt gezet is klein, de kosten zijn laag en zo’n kenteken is zo geregeld.
Waar kies jij voor? Het Kurzzeitkennzeichen, Zollkennzeichen of laat je je auto of camper transporteren? Wat je ook kiest, je weet nu in ieder geval hoe het zit.
Heb je advies of hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Bel ons of app direct.
Hoe vraag ik een tijdelijk kenteken aan?
Het tijdelijke kenteken vraag je aan bij de Strassenverkehrsamt. Dat is de Duitse variant van de RDW. Het is belangrijk dat je naar de Strassenverkehrsamt gaat in de gemeente waar je de auto koopt. Je kunt de platen online regelen, of langsgaan bij de vestiging.
Geen zin in gedoe? Laat Auto Import Coach het voor je regelen. Neem contact met ons op.
Waarom heb ik een tijdelijk kenteken nodig om mijn auto uit Duitsland te halen?
De voornaamste reden is omdat je anders niet verzekerd bent. Zeker bij een ernstig ongeval zijn de gevolgen niet te overzien. Daarnaast moet elk auto in Nederland van een kenteken voorzien zijn. Zo is te achterhalen wie de eigenaar van de auto is. Bijvoorbeeld voor een uitdelen van een boete.
Waarom is het Kurzzeitkennzeichen verboden in Nederland?
Het Kurzzeitkennzeichen is niet te herleiden naar een persoon. Dat is de voornaamste reden waarom dit kenteken verboden is in Nederland. Daarnaast is het kenteken nu eenmaal voor iets heel anders bedoeld. Bijvoorbeeld voor het maken van een proefrit (in Nederland hebben we daarvoor de groene platen). Dit kenteken wordt ook gebruikt wanneer een auto naar de sloop gebracht wordt.
Waar is het Kurzzeitkennzeichen dan wel voor bedoeld?
Dit kenteken is bedoeld voor verschillende situaties. Bijvoorbeeld voor het maken van een proefrit (in Nederland hebben we daarvoor de groene platen). Dit kenteken wordt ook gebruikt wanneer een auto naar de sloop gebracht wordt.
Is mijn auto verzekerd tijdens de rit van Duitsland naar Nederland?
Wanneer je een Zollkennzeichen aanschaft, zit daar een verzekering bij inbegrepen. Die hoef je dus niet apart af te sluiten.
Waarom krijg ik een verboden kenteken van de Duitse verkoper?
Veel Duitse autoverkopers zijn niet op de hoogte van de regels in Nederland.
Meer tips? Bekijk onze blogs hieronder
Auto importeren? Met deze kosten krijg je te maken
Auto importeren? Met deze kosten krijg je te makenEen auto importeren. Wat kost dat nou eigenlijk? En is het met al die kosten nog steeds een goed idee om die auto uit Duitsland of België te halen? Meestal wel. Hieronder volgt een helder overzicht van alle kosten...
De enige Duitse autosites die je nodig hebt
De enige Duitse autosites die je nodig hebtIn Nederland hebben we onder andere Marktplaats, AutoTrack en Gaspedaal. Maar op welke sites moet je zijn als je op zoek bent naar een Duitse occasion? Onderstaande lijst is alles wat je nodig hebt. Zijn dit álle Duitse...
Zo controleer je zelf de kilometerstand van een import auto [7 tips]
Zo controleer je zelf de kilometerstand van een import auto [7 tips]Stel: je komt erachter dat je geïmporteerde auto een teruggedraaide tellerstand heeft. Dan baal je flink. Je bent opgelicht en hebt veel teveel voor die auto betaald. Wil je meer zekerheid over de...
Deze garantie heb je op je import auto [3 soorten]
Deze garantie heb je op je import auto [3 soorten]Stel je voor: je rijdt nietsvermoedend naar je volgende afspraak. Onderweg kun je het niet laten om het interieur van je auto nog eens goed te bekijken. Het stuur ligt perfect in je handen, en de lederen bekleding is...
Rest-bpm berekenen? Dit zijn de 3 manieren
Rest-bpm berekenen? Dit zijn de 3 manierenAuto’s in Nederland worden extra zwaar belast. Naast de btw, betaal je ook nog bpm. Als je een auto importeert, moet je een deel van die bpm alsnog betalen. Maar hoe bereken je de hoogte van die rest-bpm? En hoe betaal je het...
Neem contact op voor Gratis advies
Wil je liever gelijk in contact komen? Bel of app ons dan!
Contact met ons
Openingstijden
Maandag- zondag: op afspraak
Bedrijfsgegevens
BTWnr. NL001948043B48
Locatie
Ondernemersweg 5a
7541PK Holten
© Copyright by Gavoorgroei, business support | 2020 | Algemene voorwaarden