Zo importeer je zelf een auto uit Duitsland

Rijen met Jahreswagens bij een Niederlassung

Heb je een Duitse occasion op het oog? Dan heb je twee opties. De auto laten importeren of zelf importeren. In dit artikel leren we je hoe je zelf een auto uit Duitsland importeert. Inclusief handige tips die een grote teleurstelling voorkomen. Voor je het weet staat je nieuwe auto bij je voor de deur. 

Importeren doe je in 6 stappen:

  1. Wensen, eisen en kosten
  2. Waar vind de juiste auto online?
  3. De auto bekijken
  4. Transport naar Nederland
  5. Invoeren kentekenregister RDW
  6. Berekening en aangifte rest-bpm

1. Wensen, eisen en kosten

Hier begint het natuurlijk allemaal mee. Je wensen en eisen vaststellen. Waarschijnlijk heb je die al grotendeels in je hoofd. Bijvoorbeeld het merk en model waar je voorkeur naar uitgaat.

Waarschijnlijk heb je ook wel in je hoofd welke opties de auto moet hebben. Een panoramadak, automaat, parkeersensoren, premium audio of stoelverwarming. 

Tip: controleer altijd of de auto die je hebt gevonden over de gewenste opties beschikt. Zo komen wij in België regelmatig luxe auto’s tegen zonder cruisecontrol. Daarnaast verschillen ook de opties die op een bepaalde uitvoering zitten.

Voorbeeld: de Ford Focus in de uitvoering Trend, beschikt in Duitsland over stalen velgen met wieldoppen. In Nederland is de Trend uitgerust met lichtmetalen velgen.

En soms zie je een uitrustingsniveau die hier in Nederland helemaal niet verkocht wordt. Zo is diezelfde Focus in Duitsland te bestellen als Cool & Connect. Een uitrustingsniveau die je hier niet tegenkomt. 

Kortom, controleer of de gewenste opties ook daadwerkelijk op de auto zitten. Je kunt het beste om een schriftelijke bevestiging vragen van de verkoper. Ga niet alleen af op de advertentie, want die klopt vaak niet (net als in Nederland). 

De kosten

De volgende stap is om te bedenken wat je budget is. Daarbij is het goed om rekening te houden met de bijkomende kosten. Want naast de aanschaf van de auto, krijg je te maken met kosten voor:

  • Transport naar Nederland
  • Rest-bpm
  • Invoering RDW
  • Kentekenplaten

Het transport en de rest-bpm zijn de grootste kostenposten. Hoe dat zit lees je verderop. 

2. Waar vind je de juiste auto online?

Nu de voorbereidingen zijn getroffen, is het tijd om op zoek te gaan naar de perfecte occasion. Maar waar begin je die zoektocht? Er zijn zoveel websites… de meest voor de hand liggende manier is om naar mobile.de/nl te gaan.

Dit is de grootste Duitse occasionsites met meer dan 1.3 miljoen tweedehands auto’s. Meer dan 25% daarvan zijn auto’s van de merken BMW, Audi en Mercedes-Benz. 

Autoscout24.de is ook een goede om mee te nemen in je zoektocht. Houd er wel rekening mee dat de meeste auto’s ook op mobile.de staan. Weet je al precies welk merk auto je wil kopen? Kijk dan ook eens naar de sites van het betreffende merk. Hieronder vind je enkele voorbeelden:

Op een van deze sites vind je gegarandeerd de occasion die je zoekt. 

Controleer vooraf het autobedrijf

Heb je twijfels over de verkoper? Controleer dan vooraf in hoeverre het autobedrijf te vertrouwen is. 100% zekerheid is moeilijk te krijgen, maar met een paar tips kom je daar zeker in de buurt. 

De makkelijkste stap is om de reviews te bekijken. Die vind je onder andere bij de advertenties op mobile.de. Op Autoscout24.de zie je die ook. Google is ook een goede plek om reviews te bekijken. Tik simpelweg de naam van het autobedrijf in. Aan de rechterkant (op desktop) krijg je nu een overzicht met gegevens. Hier staan ook reviews bij. 

Heb je nog steeds twijfels? Zoek dan het adres op via Google Streetview. Oplichters gebruiken nog wel eens valse adresgegevens. Wanneer je vervolgens op Google Streetview kijkt, zie je bijvoorbeeld geen autobedrijf, maar een school of een kale vlakte. 

Ook de manier van communiceren is een goede graadmeter voor de betrouwbaarheid. Zijn ze transparant over de onderhoudshistorie van de auto? Ben je welkom op hun adres of willen ze afspreken op een parkeerterrein langs de snelweg? 

Wees kritisch op dit soort zaken en ga er niet vanuit dat het wel zal kloppen. 

Koop geen auto van een particulier. Tenzij…

Op de genoemde occasionsites vind je ook een hoop particuliere aanbieders. Daar is op zich niets mis mee. Maar toch moet je hier extra voorzichtig zijn. Een van de redenen is de wettelijke garantie.

Net als in Nederland, heb je altijd een wettelijke garantie wanneer je een product koopt. Van strijkbout tot aan een tweedehands auto. Gaat je auto binnen een half jaar kapot, dan is de kans groot dat de verkoper de reparatie moet betalen. Ook als je de auto “hebt gekocht zoals gezien”.

Een Audi A6

En dat geldt dus ook voor een auto die je in Duitsland koopt. Mits je die van een autobedrijf koopt, want de wettelijke garantie geldt niet bij een verkoop tussen particulieren. En dan is er nog een reden om extra voorzichtig te zijn. En dat is met de betaling. Je maakt toch sneller een bedrag over naar een goed beoordeeld autobedrijf dan naar een particulier.

Daar komt nog bij dat een overschrijving naar een Duitse rekening langer duurt. Instant Payments is nog niet beschikbaar voor overschrijvingen van een Nederlandse naar een Duitse bank.

Kortom, koop geen auto bij een particulier. Tenzij je de auto zelf technisch kan beoordelen en het geen probleem vindt om vooraf geld over te maken.

Lees ook: Auto kopen in Duitsland? 12 tips voor de perfecte occasion

3. De auto bekijken

Heb je dan eindelijk die perfecte occasion gevonden? Tijd om ‘m te gaan bekijken. Maar voordat je in de auto stapt, is het tijd om een paar zaken te controleren:

  • Beschikt de auto over de gewenste opties?
  • Is de auto nog beschikbaar?
  • Is de onderhoudshistorie compleet?

Als alles in orde lijkt, is het tijd om te gaan kijken. Neem daar genoeg tijd voor en neem iemand met je mee. Jij ziet door je enthousiaste misschien wel dingen over het hoofd. 

Controleer de auto op beschadigingen en gebruikssporen. Maak vervolgens een uitgebreide proefrit. Neem hier zeker een half uur de tijd voor en test de auto op verschillende ondergronden en snelheden. Probeer je emoties even uit te schakelen en beoordeel de auto kritisch. 

Op deze manier merk je al snel of er gebreken zijn aan de auto. Maar helemaal zeker weet je dat natuurlijk nooit. Tenzij je verstand hebt van autotechniek. Wil je toch meer zekerheid? Laat de auto dan nakijken door iemand met ervaring. 

Laat je Duitse auto inspecteren

Tijdens een aankoopkeuring wordt je auto volledig nagekeken. Het technische verslag vertelt je precies wat de technische staat van je toekomstige auto is. Dat zorgt voor een prettig gevoel en voorkomt mogelijk duizenden euro’s aan reparatiekosten.

Want ook moderne luxe auto’s hebben nog wel eens last van gecompliceerde problemen. Daar wil je niet achterkomen als je auto al in Nederland staat. De aankoopkeuring bestaat uit de volgende punten.

Controle van voertuigdocumentatie

Is de onderhoudsgeschiedenis aanwezig en compleet? Klopt de kilometerstand? Horen de autopapieren ook daadwerkelijk bij deze auto? We zorgen ervoor dat we vooraf de antwoorden op deze vragen hebben. Dus nog voordat we afreizen naar de auto.

Controle op het schadeverleden

Heeft de auto ernstige schade gehad in het verleden? En zo ja, zijn deze schades vakkundig hersteld? Schades worden vaak zo goedkoop mogelijk hersteld. Vooral bij afgedankte schadeauto’s uit Amerika. En het vervelende is dat ze er van buiten vaak piekfijn uitzien.

Het uitlezen van computerstoringen

Komen er foutmeldingen naar voren waar verder onderzoek naar gedaan moet worden? Hier kunnen problemen uit naar voren komen die je tijdens het rijden niet merkt. Bijvoorbeeld problemen met de automaat. Een paar maanden later begeeft deze het dan ‘ineens’. Door dit te controleren kan het probleem voor de verkoop verholpen worden. 

Inspectie op de brug

Door de auto op de brug te zetten, heb je goed zicht op onderdelen zoals de bodem, remschijven en -blokken, stabilisatorstangen, dempers en andere onderdelen. 

Uitgebreide proefrit

Tijdens een proefrit controleer je gemakkelijk het stuurgedrag en de wegligging van de auto. Ook is het mogelijk om te luisteren naar hoe de motor loopt.

Optische keuring van in- en exterieur

Je wil natuurlijk zo min mogelijk beschadigingen en gebruikssporen op je nieuwe auto. Maar zelf kijk je er al snel overheen. Tijdens de keuring wordt hier meer dan genoeg aandacht aan besteed. 

Je ontvangt hiervan een overzichtelijk verslag inclusief foto’s. Dit verslag gebruik je vervolgens tijdens de onderhandelingen om tot de beste deal te komen. 

4. Transport naar Nederland

Wanneer de koop gesloten is, is het tijd om de auto naar Nederland te halen. Dat kan op twee manieren. Zelf rijden of laten transporteren. 

Een autotransport met Duitse auto's

Zelf rijden is natuurlijk de leukste optie. Kun je je nieuwe auto direct even goed uittesten. Maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. En dat heeft te maken met het kenteken. Je auto heeft natuurlijk nog geen Nederlands kenteken, en het Duitse kenteken wordt er vanaf gehaald. 

Dit is op twee manieren op te lossen. Met een Kurzzeitkennzeichen of met een Zollkennzeichen. Hieronder lees je precies hoe dat werkt. 

Kurzzeitkennzeichen 

Dit kenteken is te herkennen aan het gele vlak, en wordt het vaakst gebruikt om de auto naar huis te rijden. Het kenteken is alleen in een paar landen niet toegestaan, en Nederland is daar eentje van. Of  beter gezegd; het is voor Nederlanders helemaal niet toegestaan om met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden (uitzondering daargelaten). 

Toch wordt dit kenteken in de praktijk vaak gebruikt en gaat het ook vaak goed. Zeker voor particulieren wordt er vaak niet direct een boete gegeven, maar eerst een waarschuwing. Mocht je een chagrijnige agent treffen of een streber: de kosten voor de boete bedragen 225 euro.

Maar wanneer je staande gehouden wordt, riskeer je daarnaast ook een boete ter hoogte van 50% van de rest-BPM. Dus in plaats van 10.000 euro bpm, ben je dan 15.000 euro bpm kwijt. 

Zollkennzeichen 

En dan hebben we nog het Zollkennzeichen. Te herkennen aan het rode vlak. Met dit kenteken mag je wél in Nederland rijden en kost zo’n 300-400 euro. Maar let op: je moet bij de Belastingdienst een tijdelijke vrijstelling van de BPM aanvragen. Je mag dan maximaal veertien dagen met het kenteken in Nederland rijden. Je kan deze vrijstelling online aanvragen op: aanvraagformulier bijzonder tarief

Doe dit wel voordat je gaat rijden, anders ben je alsnog in overtreding! Bij zowel het Kurtzzeitkenzeigen en het Zollkenzeigen moet bij de aanvraag een geldige HauptUntersuchung (in de volksmond TÜV genoemd) aanwezig te zijn.

Let dus goed op dat je bij de deal een geldige HU/AU gezien hebt of dat deze vernieuwd wordt. Voor hele nieuwe campers welke buiten de HU/AU plicht vallen is dit niet nodig. 

Dus wil je geen risico lopen, ga dan voor het Zollkennzeichen in combinatie met de tijdelijke vrijstelling. Of laat je auto naar Nederland transporteren. Dan weet je ook zeker dat deze goed verzekerd is tijdens de reis. 

Laten transporteren

Je auto laten transporteren is de meer gemakkelijke manier. Daar heb je simpelweg geen omkijken naar. Je auto wordt dan goed verzekerd vervoerd en voor je deur afgeleverd. Houd qua kosten rekening met zo’n 75 cent per kilometer. 

5. Invoeren kentekenregister RDW

Op papier bestaat je auto niet in Nederland. Om dat op te lossen ga je naar de RDW. Daar wordt je nieuwe auto ingevoerd in het kentekenregister. Via de website van de RDW maak je een afspraak. Dit moet je niet vergeten:

  • Het originele buitenlandse kentekenbewijs
  • Een legitimatiebewijs
  • Certificaat van Overeenstemming (CVO) (niet verplicht) 
  • Een eendagskenteken (tenzij je Zollkennzeichen nog geldig is)*
  • Een autoverzekering voor de dag van de keuring*

*Breng je de auto op een trailer of autoambulance naar het keuringsstation? Dan heb je geen eendagskenteken en autoverzekering nodig.

De totale kosten voor de RDW komen uit op zo’n 130 euro. 

Na je afspraak bij de RDW krijg je een brief in de bus met het kenteken wat aan jouw auto is toegekend. Je hoeft nu alleen nog maar de kentekenplaten te bestellen. 

6. Berekening en aangifte rest-bpm

In Duitsland wordt geen bpm in rekening gebracht bij nieuwe auto’s. Daarom moet je bij het importeren van je auto, alsnog een deel van de bpm betalen. Dit wordt rest-bpm genoemd.

Er zijn drie manieren om de hoogte van de rest-bpm te berekenen. Via de afschrijvingstabel, de koerslijst en via een tegenbewijs (taxatie). Je mag de meest gunstige manier gebruiken voor je aangifte.

Afschrijvingstabel

Dit is een van de twee meest gebruikte manieren. De Belastingdienst hanteert een afschrijvingstabel om te bepalen hoeveel rest-bpm je nog moet betalen. Hoe ouder de auto is, hoe meer korting je ontvangt op het oorspronkelijke bpm-bedrag. 

Voorbeeld: je koopt een BMW 530i van 18 maanden oud. Op een splinternieuw exemplaar in Nederland zit een bpm van 6.578 euro. Kijk je in de afschrijvingstabel, dan zie je dat je een korting van 42% op de oorspronkelijk bpm krijgt wanneer de auto 18 maanden oud is. 

42% van 6.578 = 2.762,76. 

6.578 – 2.762,76 = 3.815,24 euro aan rest-bpm.  

De afschrijvingstabel maakt geen onderscheid tussen verschillende auto’s. Het gaat puur om de leeftijd. Bij de koerslijst is dat anders. 

Koerslijst

In tegenstelling tot de afschrijvingstabel, wordt bij de koerslijst wel gekeken naar de specifieke auto. De ene auto daalt nu eenmaal sneller in waarde dan de ander. Deze manier kan bijvoorbeeld interessant zijn voor auto’s die in Nederland niet populair zijn.

Er zijn een aantal koerslijsten die door de Belastingdienst geaccepteerd worden. Bijvoorbeeld die van Autotelex, X-ray en van de ANWB.

Het werkt zo: de oorspronkelijke cataloguswaarde van je auto was 80.000 euro. Volgens de koerslijst is je auto nu nog 40.000 euro waard. Dat is een daling van 50%. Dat betekent dat je 50% korting krijgt op de oorspronkelijke bpm. 

Tegenbewijs

De laatste manier is door middel van een tegenbewijs. Dit is vooral interessant bij auto’s met schade. Deze optie is misschien wel interessanter dan je denkt. Want je auto hoeft echt niet helemaal in elkaar te zitten. Overmatige steenslag of een lelijke schaafplek op de bumper kunnen al genoeg zijn voor een flinke waardedaling. 

Om van deze manier gebruik te kunnen maken, moet je je auto laten taxeren. De taxateur beoordeelt dan wat je auto op dit moment nog waard is. Vervolgens maak je dezelfde berekening als bij de koerslijst. Ligt de huidige waarde 60% onder de oorspronkelijke cataloguswaarde? Dan trek je dus 60% van de oorspronkelijke bpm af om tot de rest-bpm te komen.

Hou wel rekening met de kosten van de taxatie. Reken op een paar honderd euro. Maar die verdien je meestal dubbel en dwars terug. 

Belangrijk: wacht met het herstellen van je auto tot de Belastingdienst aangeeft dat je mag betalen. Je kunt een oproep krijgen om je auto te laten controleren. Er wordt dan gekeken of de taxatie overeenkomt met de daadwerkelijke schade. 

Is dit niet het geval, dan betaal je alsnog de volledige rest-bpm. Ook als je de auto al hebt laten herstellen. 

Meer over bpm? Lees Rest-bpm berekenen? Dit zijn de 3 manieren

Klaar voor de eerste rit

Dat was het dan. Je weet nu hoe je zelf je auto importeert uit Duitsland. Maar zoals je ziet komt er heel wat bij kijken en kunnen er verschillende dingen misgaan.

Wil je dat voorkomen en jezelf een hoop tijd en energie besparen? Laat je auto dan door ons importeren. Wij verzorgen het hele proces voor je. Binnen twee tot drie weken heb je je auto op kenteken voor de deur staan.

Door ons laten importeren betekent:

  • Een technische goede auto
  • Een foutloze afhandeling
  • Besparing van tijd en energie
  • Binnen drie weken is je auto klaar voor de eerste vakantie

Bel of app ons direct voor meer informatie.

Meer tips? Bekijk onze blogs hieronder

Een camper of caravan kopen? Alle voor- en nadelen

Een camper of caravan kopen? Alle voor- en nadelen

Een camper of caravan kopen? Alle voor- en nadelenCampers en caravans worden steeds populairder in Nederland. Niet zo gek ook, want ze bezorgen je een hoop vrijheid. De een nog meer dan de ander.  Maar wat moet je nou kiezen? Een camper of caravan? In dit artikel kom...

Waarom zou je een auto uit het buitenland importeren?

Waarom zou je een auto uit het buitenland importeren?

Waarom kun je een auto beter uit het buitenland importeren?Een nieuwe auto kopen is een leuke, maar ook soms ook spannende bezigheid. Zeker als je nieuwe auto misschien wel uit het buitenland gaat komen. Een auto uit het buitenland? Waarom zou je dat doen? In deze...

Neem contact op voor Gratis advies

Wil je liever gelijk in contact komen? Bel of app ons dan!

Contact met ons

Openingstijden

Maandag- zondag: op afspraak

Bedrijfsgegevens

Kvk:        62201964
BTWnr.  NL001948043B48

Locatie

Geograaf 36
6921 EW Duiven

Direct contact via Whatsapp