Zelf een camper importeren. Hoe doe je dat? Zo!

Een lange rij met campers

Wil je geen camper laten importeren, maar zelf aan de slag? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. In dit artikel lees je precies hoe je dat doet. Zo importeer je succesvol je eigen camper uit Duitsland (of België). Voor je het weet ben je klaar voor je eerste camperavontuur. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  1. Wensen en eisen vaststellen
  2. Op zoek naar de juiste camper
  3. De camper bezichtigen
  4. Transport naar Nederland
  5. Invoeren bij de RDW
  6. Aangifte rest-BPM

1. Wensen en eisen vaststellen

Dit is misschien wel de belangrijkste stap. Want als je deze stap overslaat, is de kans groot dat je straks met een tegenvallende camper zit. Maar geen nood, met onze tips koop je de camper die perfect bij je past. 

Bedenk vooraf goed wat je belangrijk vindt in een camper. Campers verschillen enorm van elkaar. Wil je bijvoorbeeld een looppad aan beide kanten van het bed? Dat heeft lang niet elke camper. Niet alleen in de kleur van de bekleding, maar ook qua indeling.

De positie van de keuken, zithoek, douche en het bed is in elke camper weer anders. Je kunt het beste gewoon eens meerdere campers bekijken. Je ontdekt dan vanzelf wat je wel en niet prettig vindt.

De keuken in een camper

Airco of isolatie?

Ook belangrijk: hoe ga je de camper gebruiken en met hoeveel mensen? Met z’n tweeën of met het hele gezin? Controleer het aantal zit- en slaapplaatsen. Vervolgens is het goed om naar de uitrusting te kijken.

Dat is vooral afhankelijk van waar je naartoe gaat, en in welke tijd van het jaar. Ga je alleen in de zomermaanden op vakantie, dan heb je meer aan een airco dan aan goede isolatie. Ga je vooral naar de Noordkaap in Noorwegen, dan is het andersom.

Proefkamperen

Mocht je nou niet weten of een camper nou iets voor jullie is, bedenk dat je er altijd eentje kan huren om mee te “proefkamperen”. Dat is de beste manier om erachter te komen wat jouw ideale camper is.

Tijdens die vakantie loop je vanzelf tegen dingen aan die je bevallen, of juist niet bevallen. Wanneer je dan eenmaal de camper koopt, weet je zeker dat je de juiste keuze maakt.

Weet je ook dat je achteraf opties kan laten inbouwen? Een navigatiesysteem, zonnepanelen, omvormer, airco, luifel, achteruitrijcamera, stempels, fietsendrager, gasalarm, enz. Dus wanneer een camper bijna perfect is, maar net dat ene mist, dan hoef je die camper er niet om te laten staan.

Lees ook: [9 tips] Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands camper?

2. Op zoek naar de juiste camper

Nu je weet wat voor camper je wil hebben, is het tijd voor de zoektocht. Maar waar begin je? Dit zijn een aantal Duitse occasionsites waar je de ideale camper vindt:

  • Mobile.de
  • Autoscout24.de
  • Caraworld.de

Daarnaast is het goed om te kijken op de sites van handelaren en van importeurs. Zo vind je op de site van Dethleffs een paar honderd tweedehands campers.  

Je kan bij het zoeken vaak aangeven wat je voorkeuren zijn bij een camper, zowel van het autogedeelte als het recreatieve gedeelte. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op merk en type, een handgeschakelde camper of eentje met een automaat.

Met of zonder garage

Een camper met langsbedden of met een stapelbed, met een garage of zonder. Hoe specifieker je het maakt hoe meer kans dat je de juist vind….toch? Ja en nee, sommige advertenties zijn niet compleet of niet juist ingevuld of kloppen gewoonweg niet. 

De tip is om daarom de echt voor jullie belangrijke dingen te selecteren en het voor de rest globaal te houden. Zo hou je het zoekspectrum breed en maak je de meeste kans om de juiste te vinden of een gunstig geprijsde camper die anders niet naar voren komt.

Budget verhogen?!

Ook het budget ietsjes hoger selecteren dan wat je eigenlijk voor ogen hebt, want stel dat de juiste camper voor 100,- euro meer staat dan jouw ingevoerd budget, dan wordt deze niet gevonden door de zoekmachine terwijl je zo’n camper niet op dat bedrag laat lopen. 

Ook worden bepaalde zaken niet genoemd in het standaard optielijstje maar wel in de advertentietekst, lees deze daarom ook altijd.

Vaak wordt in de advertentietekst wel wat genoemd over bijvoorbeeld het onderhoud van de camper, maar wordt in de optielijst vergeten aan te vinken dat de camper onderhouden is. Dan loop je toch mooi die camper mis.

Lees ook: Een camper of caravan kopen? Alle voor- en nadelen

Camperbedrijven

Het heeft een groot aantal voordelen om bij camperbedrijven op zoek te gaan naar jullie nieuwe camper. Zo heb je vaak een betrouwbare en navolgbare partij waarmee je zaken doet, wat ook voor de financiële afwikkeling wel zo fijn is.

Heb je garantie in geval van een defect en kan je opties eventueel laten opbouwen tegen gereduceerde bedragen als je de camper koopt.

Historie bekend

Vaak hebben ze goed zicht op de historie van de camper, bijvoorbeeld wanneer de camper door hun verhuurd is geweest of bij hun in onderhoud is geweest. Echter wanneer de camper is ingeruild en ze geen geschiedenis hebben, moeten ze het doen met wat er in het onderhoudsboekje staat beschreven, en dat is vaak bar weinig. Desalniettemin hebben ze vaak wel deskundig personeel welke de camper goed kan nakijken en onderhouden.

Moeilijker onderhandelen

Nadeel van een merkdealer of universeel camperbedrijf is wel dat ze vaak niet echt specifieke informatie hebben over de camper en ze willen natuurlijk graag verkopen, dus is vaak alles mooi en goed in hun ogen. Ook is het onderhandelen vaak moeilijker. 

Sta er niet van te kijken dat wanneer je in het seizoen voor een camper gaat kijken er exact 0,- euro korting wordt gegeven. Koop je een camper bij een bedrijf, dan heb je altijd wettelijke garantie. Daardoor heb je in veel gevallen recht op vergoeding of kosteloze reparatie bij technische mankementen.

Particuliere aanbieders

De meeste campers worden aangeboden door merkdealers en handelaren. Maar er zijn ook particulieren die hun camper aanbieden. Daar is op zich niets mis mee. Er zijn wel een paar aandachtspunten bij particulieren. 

Geen garantie

Zo heb je nul garantie bij gebreken (tenzij de camper nog fabrieksgarantie heeft), zit je met een financiële transactie van vaak een behoorlijk bedrag naar een onbekende, is het niet altijd even eenvoudig om de camper op een goede manier technisch te beoordelen en bij gebreken kunnen ze deze niet maken voor aflevering. 

Meer ruimte voor onderhandelingen

Bij particulieren kan je vaak beter onderhandelen, ook weten ze vaak een groot deel van de (onderhouds) geschiedenis van de camper. Vaak kunnen ze je ook precies uitleggen hoe hun camper werkt en hebben ze vaak specifieke praktijkgeteste tips en truuks voor hun camper. 

3. De camper bezichtigen

Heb je ‘m dan eindelijk gevonden? Dan is het tijd om af te reizen naar Duitsland. Neem daar uitgebreid de tijd voor. Je gaat een groot bedrag uitgeven. Dus zo’n bezichtiging doe je niet even tussendoor. Neem ruim de tijd en geef ook aan de verkoper aan dat je minimaal een uur de camper rustig bekijken wil. 

Het campergedeelte van de camper

Op deze manier kan je in alle rust de camper grondig inspecteren. Neem ook vooral iemand mee (bij voorkeur met technische kennis) die puur rationeel naar de camper kijkt. Want twee zien meer dan één en als potentiële koper nemen de emoties het nog wel eens over. Logisch, want je ziet jezelf al helemaal zitten achter dat stuur zitten, het avontuur tegemoet.

Aankoopkeuring

Goed. Je weet nu wat voor camper je wil en je hebt een mooi exemplaar op het oog. Wat je nu nog niet weet, is hoe de camper er technisch voorstaat. Neem daarom iemand mee of schakel iemand in die daar verstand van heeft. Diegene kan natuurlijk ook los van jou de camper beoordelen, en later verslag uitbrengen aan jou. 

Zeker bij campers is het van belang dat iemand niet alleen verstand heeft van een motor en een versnellingsbak, maar ook kan beoordelen of alle andere technische installaties van de camper zelf in orde zijn.

Deze kan beoordelen of er geen (verborgen) lekkages aanwezig zijn. Feitelijk moet er een auto- en een caravandeel beoordeeld worden, vaak met speciale apparatuur, en dus niet met elkaar te vergelijken is.

Vergeet de boven- en onderkant niet

Bij een aankoopkeuring is het ook van belang dat niet alleen van binnen alles wordt beoordeeld, maar ook van boven en van onder. Zo kan de bodem (deels) slecht zijn of het dak. Beide dure reparaties. Maar ook kun je vaak via de onderkant zien of alle staanders in de wanden nog goed zijn en niet verrot. 

Bij semi-integraal en integraalcampers is het daarnaast van belang dat dat er een goede vochtmeting in de camper wordt gedaan. Wanneer er vochtintreding is in de sandwichpanelen heb je kans op rot en schimmels. Iets wat het leefklimaat en de duurzaamheid van de camper niet ten goede komt. 

Ook is het altijd van belang dat montage van bijvoorbeeld zonnepanelen, dakairco, satellietontvanger, imperial, fietsendrager, enz. op een goede en deskundige manier is uitgevoerd om lekkage te voorkomen. Het zal niet de eerste keer zijn dat door ondeskundige montage een lekkage ontstaat met dure reparatiekosten als gevolg.

Aandachtspunten als onderhandelpunten

De gevonden aandachtspunten kun je mooi meenemen in de onderhandelingen. Meestal worden de aandachtspunten dan opgelost of krijg je korting op de aanschafprijs van de camper. 

Of je een aankoopkeuring moet laten uitvoeren is natuurlijk afhankelijk van je eigen technische kennis en kunde. Daarnaast is het vaak zo dat een fabrikant wettelijk een garantie moet afgeven van minimaal twee jaar. Gebeurt er iets in die twee jaar wat redelijkerwijs niet had mogen gebeuren dan moet een fabrikant dat herstellen. 

Veel fabrikanten geven daarnaast een waterdichtheidsgarantie bij integraal en semi-integraal campers. Dit is vaak zes of zeven jaar. Natuurlijk hoop je er nooit gebruik van hoeven te maken.

Garantie wordt alleen verleent als de camper volgens de door de fabrikant voorgeschreven manier is onderhouden, bij de daarvoor gecertificeerde merkdealers en dit ook is geregistreerd. 

Beter voorkomen dan genezen

Natuurlijk staan fabrikanten er niet om te springen om een grote reparatie onder garantie te herstellen omdat ze dit gewoonweg veel geld kost. Vaak zullen ze dan ook goed hun best doen om toch onder die garantie uit te komen en de kosten bij jou neer te leggen. Daarom ook het devies: Voorkomen is beter dan genezen en laat de camper van tevoren goed nakijken.

4. Transport naar Nederland

En dan is het zover. Je bent de trotse eigenaar van een camper. Tijd om ‘m mee naar huis te nemen. Dat kan op twee manieren. Op transport zetten, of er zelf mee naar huis rijden. Die laatste optie is de meest voordelige (en de leukste). 

De transportkosten van een camper zijn een stuk hoger dan bij een auto. Dat heeft twee redenen. Ten eerste is een camper een stuk groter, waardoor de transporteur minder voertuigen mee kan nemen. Dat betekent een hogere prijs per voertuig. 

Ten tweede liggen veel autobedrijven op de standaard route van de transporteurs. Bij camperbedrijven is dat niet het geval. Dat betekent dat een transporteur vaak speciaal voor jouw camper ergens naartoe moet rijden.

Daardoor lopen de transportkosten snel op. Zeker als je camper in het zuiden van Duitsland staat. Schrik dan niet van een prijs van 1.800 euro.

Zelf rijden met het juiste kenteken

Wanneer je een camper in Duitsland gekocht hebt dan heb je de mogelijkheid om de camper zelf op te halen. Zoals gezegd is zelf rijden een stuk goedkoper. Je kunt bijvoorbeeld met zijn tweeën naar de camper rijden, of het vliegtuig of de trein pakken.

Er zijn twee verschillende kentekens waarmee je de camper naar huis kunt rijden. Het Kurzzeitkennzeichen en het Zollkennzeichen.

Kurzzeitkennzeichen

Dit kenteken is te herkennen aan het gele vlak, en wordt het vaakst gebruikt om de auto of camper naar huis te rijden. Het kenteken is alleen in een paar landen niet toegestaan, en Nederland is daar eentje van, of  beter gezegd; het is voor Nederlanders helemaal niet toegestaan om met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden (uitzondering daargelaten). 

Toch wordt dit kenteken in praktijk vaak gebruikt en gaat het ook vaak goed. Zeker voor particulieren wordt er vaak niet direct een boete gegeven, maar eerst een waarschuwing.

Mocht je een chagrijnige agent treffen of een streber: De kosten voor de boete bedragen 225,- euro. Maar wanneer je staande gehouden wordt, riskeer je daarnaast ook een boete ter hoogte van 50% van de rest-BPM. Dus in plaats van 10.000 euro bpm, ben je dan 15.000 euro bpm kwijt. 

Zollkennzeichen

En dan hebben we nog het Zollkennzeichen. Te herkennen aan het rode vlak. Met dit kenteken mag je wél in Nederland rijden en kost zo’n 300-400 euro. Maar let op: je moet bij de Belastingdienst een tijdelijke vrijstelling van de BPM aanvragen. Je mag dan maximaal veertien dagen met het kenteken in Nederland rijden. Je kan deze vrijstelling online aanvragen op: aanvraagformulier bijzonder tarief

Doe dit wel voordat je gaat rijden, anders ben je alsnog in overtreding! 

Bij zowel het Kurtzzeitkenzeigen en het Zollkenzeigen die bij de aanvraag een geldige HauptUntersuchung (in de volksmond TÜV genoemd) aanwezig te zijn, let dus goed op dat je bij de deal een geldige HU/AU gezien hebt of dat deze vernieuwd wordt. Voor hele nieuwe campers welke buiten de HU/AU plicht vallen is dit niet nodig. 

Dus wil je geen risico lopen, ga dan voor het Zollkennzeichen in combinatie met de tijdelijke vrijstelling.

Camper in een ander land dan Duitsland gekocht? Heb je een camper in bijvoorbeeld België, Frankrijk of een ander Europees land gekocht, dan zijn er vaak wel mogelijkheden om de camper zelf naar huis te rijden. Soms is dat ook niet mogelijk zoals bijvoorbeeld Italië.

Wanneer je een auto of camper in Italië hebt gekocht, dan moet deze per as worden getransporteerd, oftewel op de vrachtwagen of aanhangwagen. Zelf rijden zit er niet in. Je moet dan rekening houden met een hogere kostenpost voor het transport.

5. Camper invoeren bij de RDW

Eenmaal in Nederland, is het tijd om de camper bij de RDW in te laten voeren. Maak online een afspraak en regel het juiste kenteken om naar het keuringsstation te rijden. Als je het kenteken met het rode vlakje (Zollkennzeichen) nog hebt, is dat genoeg mits nog geldig.

Zo niet, dan vraag je bij de RDW een eendagskenteken aan. Deze is alleen geldig op de dag van de keuring en alleen te verkrijgen in combinatie met een bevestigde afspraak bij de RDW. Let wel op dat je niet vergeet om de camper op die dag ook te verzekeren.

Dit neem je mee

Op de dag van de keuring heb je een aantal papieren nodig:

  • Het complete buitenlandse kentekenbewijs;
  • Rijbewijs, paspoort of verblijfsvergunning;
  • De CVO’s Niet verplicht, maar wel handig;
  • Buitenlandse apk-rapport. Dit is niet verplicht maar wel handig. De oude apk kan dan overgenomen worden.

Wanneer de rest bpm is betaald wordt door de belastingdienst het fiscaal akkoord gegeven en met ca. drie werkdagen ontvang je een nieuw kentekenbewijs (kentekencard).

Je weet dan ook wat het kenteken van de camper is, zodat je de platen kunt bestellen. Wanneer die binnen zijn hoef je alleen nog een verzekering afsluiten en het kwarttarief aan te vragen en kan het feest beginnen.

6. BPM-aangifte doen

Bij een auto wordt de rest-BPM berekend aan de hand van de CO2-uitstoot. Bij een camper is dat niet het geval. Bij campers wordt simpelweg een percentage van de netto cataloguswaarde berekend. Daarbij wordt alleen gekeken naar het autogedeelte, dus eigenlijk alleen over het onderstel en de cabine, plus de af fabriek opties.

Er wordt geen bpm berekend over het recreatieve deel. Over achteraf ingebouwde opties zoals een navigatiesysteem of achteruitrijcamera betaal je dus geen bpm. 

Twee manieren

Er zijn twee manieren om de hoogte van de rest-BPM te berekenen. Maar eigenlijk kom je bijna altijd uit op de afschrijvingstabel. Op basis van taxatie kan ook, maar alleen als er schade is ontstaan aan het autogedeelte van de camper.

In de praktijk betekent dit dat er een behoorlijke schade moet zijn aan het autogedeelte om de kosten er weer uit te halen en een bpm voordeel te behalen. Bij integraalcampers heeft het helemaal geen nut omdat deze alleen een chassis en aandrijflijn gebruiken van een autofabrikant.

Een flinke deuk aan de zijkant van de camper, heeft dus geen invloed op de rest-bpm, omdat dat valt onder het recreatieve gedeelte. 

Aanvraag kwarttarief wegenbelasting

Het kwarttarief is een mooie financiële meevaller voor campereigenaren. Omdat je een camper niet dagelijks gebruikt, betaal je maar 4 maanden per jaar wegenbelasting. Wat veel mensen niet weten, is dat je dit zelf moet aanvragen.

Doe je dat niet, dan incasseert de Belastingdienst de volle mep aan wegenbelasting. Het aanvragen van dit kwarttarief kan wanneer het kenteken bekend is en gaat gelukkig makkelijk via een formulier.

Wat een gedoe! Kunnen jullie de import niet voor mij regelen?

Natuurlijk! Wij doen dit werk al jaren en weten precies waar we op moeten letten. Het bespaart je tijd, energie en je voorkomt dat je kostbare fouten maakt. Door ons je camper laten importeren betekent:

  • Een technische goede camper
  • Een foutloze afhandeling
  • Besparing van tijd en energie
  • Binnen drie weken is je camper klaar voor de eerste vakantie
  • Lees onze klantervaringen maar eens

Neem vandaag nog contact met ons op:

Meer tips? Bekijk onze blogs hieronder

Rest-bpm berekenen? Dit zijn de 3 manieren

Rest-bpm berekenen? Dit zijn de 3 manieren

Rest-bpm berekenen? Dit zijn de 3 manierenAuto’s in Nederland worden extra zwaar belast. Naast de btw, betaal je ook nog bpm. Als je een auto importeert, moet je een deel van die bpm alsnog betalen. Maar hoe bereken de je de hoogte van die rest-bpm? En hoe betaal je...

Zo importeer je zelf een auto uit Duitsland

Zo importeer je zelf een auto uit Duitsland

Zo importeer je zelf een auto uit DuitslandHeb je een Duitse occasion op het oog? Dan heb je twee opties. De auto laten importeren of zelf importeren. In dit artikel leren we je hoe je zelf een auto uit Duitsland importeert. Inclusief handige tips die een grote...

Neem contact op voor Gratis advies

Wil je liever gelijk in contact komen? Bel of app ons dan!

Contact met ons

Openingstijden

Maandag- zondag: op afspraak

Bedrijfsgegevens

Kvk:        62201964
BTWnr.  NL001948043B48

Locatie

Geograaf 36
6921 EW Duiven

Direct contact via Whatsapp