Zelf een camper importeren. Hoe doe je dat? Zo!
Wil je geen camper laten importeren, maar zelf aan de slag? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. In dit artikel lees je precies hoe je dat doet. Zo importeer je succesvol je eigen camper uit Duitsland (of België). Voor je het weet ben je klaar voor je eerste camperavontuur.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Wensen en eisen vaststellen
- Op zoek naar de juiste camper
- De camper bezichtigen
- Transport naar Nederland
- Invoeren bij de RDW
- Aangifte rest-BPM
1. Wensen en eisen vaststellen
Dit is misschien wel de belangrijkste stap. Want als je deze stap overslaat, is de kans groot dat je straks met een tegenvallende camper zit. Maar geen nood, met onze tips koop je de camper die perfect bij je past.
Bedenk vooraf goed wat je belangrijk vindt in een camper. Campers verschillen enorm van elkaar. Wil je bijvoorbeeld een looppad aan beide kanten van het bed? Dat heeft lang niet elke camper. Niet alleen in de kleur van de bekleding, maar ook qua indeling.
De positie van de keuken, zithoek, douche en het bed is in elke camper weer anders. Je kunt het beste gewoon eens meerdere campers bekijken. Je ontdekt dan vanzelf wat je wel en niet prettig vindt.
Airco of isolatie?
Ook belangrijk: hoe ga je de camper gebruiken en met hoeveel mensen? Met z’n tweeën of met het hele gezin? Controleer het aantal zit- en slaapplaatsen. Vervolgens is het goed om naar de uitrusting te kijken.
Dat is vooral afhankelijk van waar je naartoe gaat, en in welke tijd van het jaar. Ga je alleen in de zomermaanden op vakantie, dan heb je meer aan een airco dan aan goede isolatie. Ga je vooral naar de Noordkaap in Noorwegen, dan is het andersom.
Proefkamperen
Mocht je nou niet weten of een camper nou iets voor jullie is, bedenk dat je er altijd eentje kan huren om mee te “proefkamperen”. Dat is de beste manier om erachter te komen wat jouw ideale camper is.
Tijdens die vakantie loop je vanzelf tegen dingen aan die je bevallen, of juist niet bevallen. Wanneer je dan eenmaal de camper koopt, weet je zeker dat je de juiste keuze maakt.
Weet je ook dat je achteraf opties kan laten inbouwen? Een navigatiesysteem, zonnepanelen, omvormer, airco, luifel, achteruitrijcamera, stempels, fietsendrager, gasalarm, enz. Dus wanneer een camper bijna perfect is, maar net dat ene mist, dan hoef je die camper er niet om te laten staan.
Lees ook: [9 tips] Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands camper?
2. Op zoek naar de juiste camper
Nu je weet wat voor camper je wil hebben, is het tijd voor de zoektocht. Maar waar begin je? Dit zijn een aantal Duitse occasionsites waar je de ideale camper vindt:
- Mobile.de
- Autoscout24.de
- Caraworld.de
Daarnaast is het goed om te kijken op de sites van handelaren en van importeurs. Zo vind je op de site van Dethleffs een paar honderd tweedehands campers.
Je kan bij het zoeken vaak aangeven wat je voorkeuren zijn bij een camper, zowel van het autogedeelte als het recreatieve gedeelte. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op merk en type, een handgeschakelde camper of eentje met een automaat.
Met of zonder garage
Een camper met langsbedden of met een stapelbed, met een garage of zonder. Hoe specifieker je het maakt hoe meer kans dat je de juist vind….toch? Ja en nee, sommige advertenties zijn niet compleet of niet juist ingevuld of kloppen gewoonweg niet.
De tip is om daarom de echt voor jullie belangrijke dingen te selecteren en het voor de rest globaal te houden. Zo hou je het zoekspectrum breed en maak je de meeste kans om de juiste te vinden of een gunstig geprijsde camper die anders niet naar voren komt.
Budget verhogen?!
Ook het budget ietsjes hoger selecteren dan wat je eigenlijk voor ogen hebt, want stel dat de juiste camper voor 100,- euro meer staat dan jouw ingevoerd budget, dan wordt deze niet gevonden door de zoekmachine terwijl je zo’n camper niet op dat bedrag laat lopen.
Ook worden bepaalde zaken niet genoemd in het standaard optielijstje maar wel in de advertentietekst, lees deze daarom ook altijd.
Vaak wordt in de advertentietekst wel wat genoemd over bijvoorbeeld het onderhoud van de camper, maar wordt in de optielijst vergeten aan te vinken dat de camper onderhouden is. Dan loop je toch mooi die camper mis.
Lees ook: Een camper of caravan kopen? Alle voor- en nadelen
Camperbedrijven
Het heeft een groot aantal voordelen om bij camperbedrijven op zoek te gaan naar jullie nieuwe camper. Zo heb je vaak een betrouwbare en navolgbare partij waarmee je zaken doet, wat ook voor de financiële afwikkeling wel zo fijn is.
Heb je garantie in geval van een defect en kan je opties eventueel laten opbouwen tegen gereduceerde bedragen als je de camper koopt.
Historie bekend
Vaak hebben ze goed zicht op de historie van de camper, bijvoorbeeld wanneer de camper door hun verhuurd is geweest of bij hun in onderhoud is geweest. Echter wanneer de camper is ingeruild en ze geen geschiedenis hebben, moeten ze het doen met wat er in het onderhoudsboekje staat beschreven, en dat is vaak bar weinig. Desalniettemin hebben ze vaak wel deskundig personeel welke de camper goed kan nakijken en onderhouden.
Moeilijker onderhandelen
Nadeel van een merkdealer of universeel camperbedrijf is wel dat ze vaak niet echt specifieke informatie hebben over de camper en ze willen natuurlijk graag verkopen, dus is vaak alles mooi en goed in hun ogen. Ook is het onderhandelen vaak moeilijker.
Sta er niet van te kijken dat wanneer je in het seizoen voor een camper gaat kijken er exact 0,- euro korting wordt gegeven. Koop je een camper bij een bedrijf, dan heb je altijd wettelijke garantie. Daardoor heb je in veel gevallen recht op vergoeding of kosteloze reparatie bij technische mankementen.
Particuliere aanbieders
De meeste campers worden aangeboden door merkdealers en handelaren. Maar er zijn ook particulieren die hun camper aanbieden. Daar is op zich niets mis mee. Er zijn wel een paar aandachtspunten bij particulieren.
Geen garantie
Zo heb je nul garantie bij gebreken (tenzij de camper nog fabrieksgarantie heeft), zit je met een financiële transactie van vaak een behoorlijk bedrag naar een onbekende, is het niet altijd even eenvoudig om de camper op een goede manier technisch te beoordelen en bij gebreken kunnen ze deze niet maken voor aflevering.
Meer ruimte voor onderhandelingen
Bij particulieren kan je vaak beter onderhandelen, ook weten ze vaak een groot deel van de (onderhouds) geschiedenis van de camper. Vaak kunnen ze je ook precies uitleggen hoe hun camper werkt en hebben ze vaak specifieke praktijkgeteste tips en truuks voor hun camper.
3. De camper bezichtigen
Heb je ‘m dan eindelijk gevonden? Dan is het tijd om af te reizen naar Duitsland. Neem daar uitgebreid de tijd voor. Je gaat een groot bedrag uitgeven. Dus zo’n bezichtiging doe je niet even tussendoor. Neem ruim de tijd en geef ook aan de verkoper aan dat je minimaal een uur de camper rustig bekijken wil.
Op deze manier kan je in alle rust de camper grondig inspecteren. Neem ook vooral iemand mee (bij voorkeur met technische kennis) die puur rationeel naar de camper kijkt. Want twee zien meer dan één en als potentiële koper nemen de emoties het nog wel eens over. Logisch, want je ziet jezelf al helemaal zitten achter dat stuur zitten, het avontuur tegemoet.
Aankoopkeuring
Goed. Je weet nu wat voor camper je wil en je hebt een mooi exemplaar op het oog. Wat je nu nog niet weet, is hoe de camper er technisch voorstaat. Neem daarom iemand mee of schakel iemand in die daar verstand van heeft. Diegene kan natuurlijk ook los van jou de camper beoordelen, en later verslag uitbrengen aan jou.
Zeker bij campers is het van belang dat iemand niet alleen verstand heeft van een motor en een versnellingsbak, maar ook kan beoordelen of alle andere technische installaties van de camper zelf in orde zijn.
Deze kan beoordelen of er geen (verborgen) lekkages aanwezig zijn. Feitelijk moet er een auto- en een caravandeel beoordeeld worden, vaak met speciale apparatuur, en dus niet met elkaar te vergelijken is.
Vergeet de boven- en onderkant niet
Bij een aankoopkeuring is het ook van belang dat niet alleen van binnen alles wordt beoordeeld, maar ook van boven en van onder. Zo kan de bodem (deels) slecht zijn of het dak. Beide dure reparaties. Maar ook kun je vaak via de onderkant zien of alle staanders in de wanden nog goed zijn en niet verrot.
Bij semi-integraal en integraalcampers is het daarnaast van belang dat dat er een goede vochtmeting in de camper wordt gedaan. Wanneer er vochtintreding is in de sandwichpanelen heb je kans op rot en schimmels. Iets wat het leefklimaat en de duurzaamheid van de camper niet ten goede komt.
Ook is het altijd van belang dat montage van bijvoorbeeld zonnepanelen, dakairco, satellietontvanger, imperial, fietsendrager, enz. op een goede en deskundige manier is uitgevoerd om lekkage te voorkomen. Het zal niet de eerste keer zijn dat door ondeskundige montage een lekkage ontstaat met dure reparatiekosten als gevolg.
Aandachtspunten als onderhandelpunten
De gevonden aandachtspunten kun je mooi meenemen in de onderhandelingen. Meestal worden de aandachtspunten dan opgelost of krijg je korting op de aanschafprijs van de camper.
Of je een aankoopkeuring moet laten uitvoeren is natuurlijk afhankelijk van je eigen technische kennis en kunde. Daarnaast is het vaak zo dat een fabrikant wettelijk een garantie moet afgeven van minimaal twee jaar. Gebeurt er iets in die twee jaar wat redelijkerwijs niet had mogen gebeuren dan moet een fabrikant dat herstellen.
Veel fabrikanten geven daarnaast een waterdichtheidsgarantie bij integraal en semi-integraal campers. Dit is vaak zes of zeven jaar. Natuurlijk hoop je er nooit gebruik van hoeven te maken.
Garantie wordt alleen verleent als de camper volgens de door de fabrikant voorgeschreven manier is onderhouden, bij de daarvoor gecertificeerde merkdealers en dit ook is geregistreerd.
Beter voorkomen dan genezen
Natuurlijk staan fabrikanten er niet om te springen om een grote reparatie onder garantie te herstellen omdat ze dit gewoonweg veel geld kost. Vaak zullen ze dan ook goed hun best doen om toch onder die garantie uit te komen en de kosten bij jou neer te leggen. Daarom ook het devies: Voorkomen is beter dan genezen en laat de camper van tevoren goed nakijken.
4. Transport naar Nederland
En dan is het zover. Je bent de trotse eigenaar van een camper. Tijd om ‘m mee naar huis te nemen. Dat kan op twee manieren. Op transport zetten, of er zelf mee naar huis rijden. Die laatste optie is de meest voordelige (en de leukste).
De transportkosten van een camper zijn een stuk hoger dan bij een auto. Dat heeft twee redenen. Ten eerste is een camper een stuk groter, waardoor de transporteur minder voertuigen mee kan nemen. Dat betekent een hogere prijs per voertuig.
Ten tweede liggen veel autobedrijven op de standaard route van de transporteurs. Bij camperbedrijven is dat niet het geval. Dat betekent dat een transporteur vaak speciaal voor jouw camper ergens naartoe moet rijden.
Daardoor lopen de transportkosten snel op. Zeker als je camper in het zuiden van Duitsland staat. Schrik dan niet van een prijs van 1.800 euro.
Zelf rijden met het juiste kenteken
Wanneer je een camper in Duitsland gekocht hebt dan heb je de mogelijkheid om de camper zelf op te halen. Zoals gezegd is zelf rijden een stuk goedkoper. Je kunt bijvoorbeeld met zijn tweeën naar de camper rijden, of het vliegtuig of de trein pakken.
Er zijn twee verschillende kentekens waarmee je de camper naar huis kunt rijden. Het Kurzzeitkennzeichen en het Zollkennzeichen.
Kurzzeitkennzeichen
Dit kenteken is te herkennen aan het gele vlak, en wordt het vaakst gebruikt om de auto of camper naar huis te rijden. Het kenteken is alleen in een paar landen niet toegestaan, en Nederland is daar eentje van, of beter gezegd; het is voor Nederlanders helemaal niet toegestaan om met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden (uitzondering daargelaten).
Toch wordt dit kenteken in praktijk vaak gebruikt en gaat het ook vaak goed. Zeker voor particulieren wordt er vaak niet direct een boete gegeven, maar eerst een waarschuwing.
Mocht je een chagrijnige agent treffen of een streber: De kosten voor de boete bedragen 225,- euro. Maar wanneer je staande gehouden wordt, riskeer je daarnaast ook een boete ter hoogte van 50% van de rest-BPM. Dus in plaats van 10.000 euro bpm, ben je dan 15.000 euro bpm kwijt.
Zollkennzeichen
En dan hebben we nog het Zollkennzeichen. Te herkennen aan het rode vlak. Met dit kenteken mag je wél in Nederland rijden en kost zo’n 300-400 euro. Maar let op: je moet bij de Belastingdienst een tijdelijke vrijstelling van de BPM aanvragen. Je mag dan maximaal veertien dagen met het kenteken in Nederland rijden. Je kan deze vrijstelling online aanvragen op: aanvraagformulier bijzonder tarief
Doe dit wel voordat je gaat rijden, anders ben je alsnog in overtreding!
Bij zowel het Kurtzzeitkenzeigen en het Zollkenzeigen die bij de aanvraag een geldige HauptUntersuchung (in de volksmond TÜV genoemd) aanwezig te zijn, let dus goed op dat je bij de deal een geldige HU/AU gezien hebt of dat deze vernieuwd wordt. Voor hele nieuwe campers welke buiten de HU/AU plicht vallen is dit niet nodig.
Dus wil je geen risico lopen, ga dan voor het Zollkennzeichen in combinatie met de tijdelijke vrijstelling.
Camper in een ander land dan Duitsland gekocht? Heb je een camper in bijvoorbeeld België, Frankrijk of een ander Europees land gekocht, dan zijn er vaak wel mogelijkheden om de camper zelf naar huis te rijden. Soms is dat ook niet mogelijk zoals bijvoorbeeld Italië.
Wanneer je een auto of camper in Italië hebt gekocht, dan moet deze per as worden getransporteerd, oftewel op de vrachtwagen of aanhangwagen. Zelf rijden zit er niet in. Je moet dan rekening houden met een hogere kostenpost voor het transport.
5. Camper invoeren bij de RDW
Eenmaal in Nederland, is het tijd om de camper bij de RDW in te laten voeren. Maak online een afspraak en regel het juiste kenteken om naar het keuringsstation te rijden. Als je het kenteken met het rode vlakje (Zollkennzeichen) nog hebt, is dat genoeg mits nog geldig.
Zo niet, dan vraag je bij de RDW een eendagskenteken aan. Deze is alleen geldig op de dag van de keuring en alleen te verkrijgen in combinatie met een bevestigde afspraak bij de RDW. Let wel op dat je niet vergeet om de camper op die dag ook te verzekeren.
Dit neem je mee
Op de dag van de keuring heb je een aantal papieren nodig:
- Het complete buitenlandse kentekenbewijs;
- Rijbewijs, paspoort of verblijfsvergunning;
- De CVO’s Niet verplicht, maar wel handig;
- Buitenlandse apk-rapport. Dit is niet verplicht maar wel handig. De oude apk kan dan overgenomen worden.
Wanneer de rest bpm is betaald wordt door de belastingdienst het fiscaal akkoord gegeven en met ca. drie werkdagen ontvang je een nieuw kentekenbewijs (kentekencard).
Je weet dan ook wat het kenteken van de camper is, zodat je de platen kunt bestellen. Wanneer die binnen zijn hoef je alleen nog een verzekering afsluiten en het kwarttarief aan te vragen en kan het feest beginnen.
6. BPM-aangifte doen
Bij een auto wordt de rest-BPM berekend aan de hand van de CO2-uitstoot. Bij een camper is dat niet het geval. Bij campers wordt simpelweg een percentage van de netto cataloguswaarde berekend. Daarbij wordt alleen gekeken naar het autogedeelte, dus eigenlijk alleen over het onderstel en de cabine, plus de af fabriek opties.
Er wordt geen bpm berekend over het recreatieve deel. Over achteraf ingebouwde opties zoals een navigatiesysteem of achteruitrijcamera betaal je dus geen bpm.
Twee manieren
Er zijn twee manieren om de hoogte van de rest-BPM te berekenen. Maar eigenlijk kom je bijna altijd uit op de afschrijvingstabel. Op basis van taxatie kan ook, maar alleen als er schade is ontstaan aan het autogedeelte van de camper.
In de praktijk betekent dit dat er een behoorlijke schade moet zijn aan het autogedeelte om de kosten er weer uit te halen en een bpm voordeel te behalen. Bij integraalcampers heeft het helemaal geen nut omdat deze alleen een chassis en aandrijflijn gebruiken van een autofabrikant.
Een flinke deuk aan de zijkant van de camper, heeft dus geen invloed op de rest-bpm, omdat dat valt onder het recreatieve gedeelte.
Aanvraag kwarttarief wegenbelasting
Het kwarttarief is een mooie financiële meevaller voor campereigenaren. Omdat je een camper niet dagelijks gebruikt, betaal je maar 4 maanden per jaar wegenbelasting. Wat veel mensen niet weten, is dat je dit zelf moet aanvragen.
Doe je dat niet, dan incasseert de Belastingdienst de volle mep aan wegenbelasting. Het aanvragen van dit kwarttarief kan wanneer het kenteken bekend is en gaat gelukkig makkelijk via een formulier.
Wat een gedoe! Kunnen jullie de import niet voor mij regelen?
Natuurlijk! Wij doen dit werk al jaren en weten precies waar we op moeten letten. Het bespaart je tijd, energie en je voorkomt dat je kostbare fouten maakt. Door ons je camper laten importeren betekent:
- Een technische goede camper
- Een foutloze afhandeling
- Besparing van tijd en energie
- Binnen drie weken is je camper klaar voor de eerste vakantie
- Lees onze klantervaringen maar eens
Neem vandaag nog contact met ons op:
Hoe weet ik of een camper bij me past?
Vooral door heel veel campers te bekijken. Nog beter: huur een camper en ga proefcamperen. Je merkt dan snel genoeg wat je wel en niet bevalt. Zo maak je een weloverwogen keuze voor de camper met de juiste indeling en opties.
Op welke occasionsites vind ik de juiste camper?
De meeste campers vind je op de sites mobile.de, autoscout24.de en caraworld.de. Heb je al een specifiek merk in gedachten? Kijk dan ook eens op de site van dat merk. Vaak hebben ze daar ook een overzicht van tweedehands campers.
Hoe weet ik of de camper technisch goed is?
Door de camper goed te laten nakijken door een expert. Laat daarom een aankoopkeuring uitvoeren. Dit kun je in Nederland doen, maar dan heb je de camper al gekocht. Schakel daarom iemand in om de camper voor aankoop te controleren. Laat de camper ook zeker op vocht controleren.
Meer tips? Bekijk onze blogs hieronder
Auto importeren? Met deze kosten krijg je te maken
Auto importeren? Met deze kosten krijg je te makenEen auto importeren. Wat kost dat nou eigenlijk? En is het met al die kosten nog steeds een goed idee om die auto uit Duitsland of België te halen? Meestal wel. Hieronder volgt een helder overzicht van alle kosten...
De enige Duitse autosites die je nodig hebt
De enige Duitse autosites die je nodig hebtIn Nederland hebben we onder andere Marktplaats, AutoTrack en Gaspedaal. Maar op welke sites moet je zijn als je op zoek bent naar een Duitse occasion? Onderstaande lijst is alles wat je nodig hebt. Zijn dit álle Duitse...
Tijdelijk kenteken voor je import auto uit Duitsland? Dit zijn je opties
Tijdelijk kenteken voor je import auto uit Duitsland? Dit zijn je optiesStel je voor: je rijdt nietsvermoedend met je geïmporteerde auto of camper de grens over naar Nederland. Je komt net van de Duitse verkoper waar je je nieuwe auto/camper hebt gekocht. Omdat de...
Zo controleer je zelf de kilometerstand van een import auto [7 tips]
Zo controleer je zelf de kilometerstand van een import auto [7 tips]Stel: je komt erachter dat je geïmporteerde auto een teruggedraaide tellerstand heeft. Dan baal je flink. Je bent opgelicht en hebt veel teveel voor die auto betaald. Wil je meer zekerheid over de...
Deze garantie heb je op je import auto [3 soorten]
Deze garantie heb je op je import auto [3 soorten]Stel je voor: je rijdt nietsvermoedend naar je volgende afspraak. Onderweg kun je het niet laten om het interieur van je auto nog eens goed te bekijken. Het stuur ligt perfect in je handen, en de lederen bekleding is...
Neem contact op voor Gratis advies
Wil je liever gelijk in contact komen? Bel of app ons dan!
Contact met ons
Openingstijden
Maandag- zondag: op afspraak
Bedrijfsgegevens
BTWnr. NL001948043B48
Locatie
Ondernemersweg 5a
7541PK Holten
© Copyright by Gavoorgroei, business support | 2020 | Algemene voorwaarden